sobota 13. června 2015

Vykašlete se na své slabé stránky!

Taky máte někdy pocit, že musíte být lepší, rychlejší, rozhodnější nebo příjemnější na své okolí? A napadlo vás někdy, že je mnohem lepší využívat svých silných stránek, než se snažit změnit ty slabé? Já tuhle poučku teoreticky vím už docela dlouhou, ale teprve dneska mi tak nějak doopravdy „došla“ J  



Mojí hlavní silnou stránkou je odvaha – odvaha jít do akce, odvaha otevřené komunikovat, odvaha jít si za svými sny a přání i nevyšlapanými cestami, odvaha hledat nové úhly pohledu a možnosti, a to i navzdory očekávání okolí, že hodné holky se přizpůsobí (tzv. „drží pusu a krok“). Dnes mi došlo, že díky téhle vlastnosti se mi podařila spousta skvělých věcí v práci i osobním životě. Díky ní dokáži milovat své otevřené (někdo by řekl drzé J) děti a svého úžasného (i když někdy nadmíru ochranitelského J) muže. Díky ní mám spoustu přátel, kteří mě dokáží v těžkých chvílích podpořit.

Ptáte se jak? Jak může využití silných stránek přinést třeba pohodu ve vztazích?

Mám-li odvahu říkat věci nahlas, mluvit o svých potřebách a pocitech, a to navzdory tomu, že se na mě občas mé okolí dívá, divně, stávám se pro své okolí otevřenější a předvídatelnější. Moje děti se díky mé silné stránce naučily, že maminka občas potřebuje klid a ticho. Taky se naučily, že je normální dělat chyby. Chce to tedy pořádnou dávku odvahy přiznat se před dětmi, že jsem udělala chybu, nebo naopak přijmout situaci, kdy děti na chybu upozorní, ale výsledek stojí za to. Odvahu chce pak i to, když si děti zcela legitimně říkají o své potřeby, protože to tak dělám i já. Můj manžel se naučil, že jsem žena, která má ráda změny a potřebuje určitou dávku nezávislosti. Já zase pochopila, že můj muž je člověk, který má rád stabilitu a jistotu, naši rodinu se snaží chránit, což může být někdy v rozporu s mojí potřebou nezávislosti. A věřte, že musím vydolovat pořádný kus odvahy, abychom se s mým mužem dokázali věcně a konstruktivně bavit o našich rozdílných potřebách. Zvlášť ve chvíli, kdy máme oba dva pocit, že nám ten druhý dělá věci naschvál. Ale už ve chvíli, kdy se odvážím udělat nějaký krok nebo jít do akce, o které vím, že je pro mě důležitá, obrovsky mě to posílí a posune dál. Dodá mi to spoustu energie a síly pro další věci.

A jak jste na tom vy? Znáte své silné stránky?

Silnou stránku poznáte tak, že když ji používáte, vede vás k výsledkům, které chcete, jdete za věcmi a cíli, které jsou pro Vás důležité. Když využíváte vaše silné stránky, budou vás aktivity, které děláte, bavit. Budete mít pocit radosti, pohody a euforie. Věci vám tzv. půjdou samy od sebe.

Naopak pokud budete pracovat hlavně na svých slabých stránkách, k žádným uspokojivým výsledkům nedojdete. Asi si umíte představit, že pokud vám nepůjde ve škole matematika, můžete se učit, jak dlouho chcete, ale i přes obrovské úsilí, pravděpodobně dostanete nějakou průměrnou známku. Mluvím z vlastní zkušenosti J. Navíc se do akce budete muset děsně nutit, nebudete vás to nijak bavit a sebere vám to spoustu energie.

Moji slabou stránkou je potřeba dělat si věci sama, po svém, nejlépe bez podpory okolí, a ještě maximálně makat na tom, abych byla úplně skvělá a dokonalá J. Děsné, co? Když jsem si uvědomila, jak tahle slabá stránka ovlivňuje můj život, byla jsem dost překvapená. Došlo mi, že spoustu situací, když jsem se cítila přetížená a unavená, vzniklo z toho, že jsem si neřekla o podporu, nebo jsem měla pocit, že když nebudu tak hodně pracovat, nebudu dostatečně skvělá, a mé okolí mě nebude mít rádo. Taková blbost J. Jo, a taky jsem si spočítala, kolik peněz už jsem za posledních několik let investovala do toho, abych změnila svoji slabou stránku a obrátila ji v silnou. A pořád nic J. Tedy, určité posuny v ní vidím, ale zdaleka bych se měla ještě co učit.

Dneska mi došla obrovská věc. Že v situacích, kdy používám svoji silnou stránku (odvahu), nemá moje slabá stránka (snaha o dokonalost) žádnou šanci. Když jsem totiž odvážná a jdu si za svým, nemám čas ani kapacitu myslet na to, abych to dělala dokonale. Zkrátka platí, že čemu dáte prostor a na co zaměříte pozornost, to posilujete. A já se rozhodla posilovat do budoucna své silné stránky a na své slabé stránky se vykašlat! To neznamená, že zmizí, budou tu dál, koneckonců každý máme nějaké slabé stránky a umím si představit, že to nějaký důvod má. Ale svoji pozornost zaměřím na svoje silné stránky a ty budu dále rozvíjet. Protože ty mi pomáhají k tomu, aby se mi v životě dařilo a abych byla šťastná!

A co vy? Jak se rozhodnete? Měnit slabé stránky nebo posilovat ty silné?

Držím palce, abyste se také rozhodli, že chcete dávat pozornost svým silným stránkám a kašlat na ty slabé J

PS: Mimochodem teď mi došlo, že nedávno moje odvaha přispěla k tomu, že jsem si řekla o pomoc, kterou jsem vzápětí dostala a za kterou jsem velmi vděčná. To byl bonus J

Žádné komentáře:

Okomentovat